10 tipp, hogyan tedd a testmozgást rutinná

10 tipp, hogyan tedd a testmozgást rutinná

Te is olyan vagy, aki elkezd edzeni, majd kihagy pár hónapot, utána ismét visszatér, majd megint kihagy egy-két hónapot? Én pont így vagyok a vegán diétákkal. Viszont a jobb egészségi állapot eléréséhez éppolyan elengedhetetlen a rendszeres testmozgás, mint az egészséges táplálkozás, a kielégítő alvás és a fogmosás. És itt a hangsúly a rendszerességen van. Szóval hogyan alakítsd a se veled, se nélküled kapcsolatod a testmozgással egy elkötelezett, komoly kapcsolattá? Kövesd ezt a tíz tippet!

Számolj le a kifogásaiddal!

“Túl köver vagyok”, “túl öreg vagyok”, “nem vagyok jó kondiban” – csak hogy néhányat említsek a tipikus kifogások közül. Sosem túl késő elkezdeni javítani a fizikai állapotodon! Nem számít, hogy nyugdíjas vagy, vagy egy lustaság, aki eddig egész nap csak Netflixezett. Csak nagyon kevés olyan egészségügyi vagy súlyprobléma van, amely teljességgel kizárná a testmozgás lehetőségét az életedből! Szóval hacsak nem a háziorvosod tiltott el a mozgástól, úgy ez a kifogás az is marad: csak egy kifogás.

Ne várj arra, hogy több szabadidőd lesz!

Ha az edzés elkezdésének időpontját valamilyen más eseményhez kötöd (pl. “majd ha a gyerekek már óvodába járnak”, “majd ha vége a nyárnak/karanténnak”, “majd ha több időm lesz”), gyakorlatilag azt döntöd el, hogy sohasem lesz időd a mozgásra, és így nem is fogod elkezdeni azt. 

Ahhoz, hogy el tudj kezdeni mozogni, azt kell elhatározni magadban, hogy az edzés onnantól fogva egy prioritás az életedben. Hisz valójában az is: egy prioritás, melyet a hosszú és egészséges élet érdekében teszel. Ha tudod magadról, hogy utálsz korán kelni, akkor ne a reggeli óráidba próbáld beilleszteni az új rutint. Ne hitegesd magad: ha eddig sem szerettél korán kelni, ez után sem fogsz. Inkább időzítsd ebédidőre vagy délutánra a mozgást!

Legyen elérhető!

Manapság az elérhetőség, a könnyű megközelíthetőség mindennél fontosabb. Legyünk őszinték: mind tudjuk, hogy hosszú távon halálra van ítélve a testmozgás, ha egy olyan edzőtermet választasz, ami a város másik oldalán van. Ezért amikor fitness termekkel szemezgetsz, érdemes olyat választani, ami az otthonod vagy a munkahelyed közelében van. Ma pedig már ki sem kell mozdulnod az otthonodból ahhoz, hogy mozogj egyet. Online élő közvetítések és fitness applikációk tömegei várnak, hogy végre csatlakozz! (erről bővebben az 4. pontban olvashatsz)

Találd meg a fitnesz zsánered! 

Próbáld meg kitalálni, milyen a te fitness személyiséged! Inkább egyedül vagy csoportban szeretsz mozogni? A gyors tempójú vagy a lassabb edzéseket kedveled? Versengő típus vagy, vagy inkább az elmélyedős, magában gondolkodós? Válassz egy olyan edzőtermet, ahol több mozgásformát is ki tudsz próbálni! 

Ha nem szeretsz kondizni, próbáld ki az aerobikot. Ha nem szeretsz ugrálni, próbáld ki a jógát. Ha a jóga túl lassú, próbáld ki a funkcionális edzést. A lehetőségek száma végtelen, és biztosíthatlak, hogy végül úgyis találsz valami olyat, ami meg fog tetszeni. Csak nyitottnak kell maradnod, hogy tényleg megtaláld a hozzád illőt. 

Mivel a jelenlegi korona-vírusos helyzetben kizárólag otthon tudunk mocorogni, online elérhető edzésprogramokat, appokat tudsz ehhez segítségül hívni. Válassz egy olyan felületet, ahol kezdőként több mogásformába is belekóstolhatsz, mint amilyen a Strong Body Training ingyenes Home Body programja. Ebben otthon is elvégezhető funkcionális edzéseket, TRX-et, aerobikot, gerinctornát és mindenféle jógát is megtalálsz. Az edzők végigcsinálják veled az edzést, és közben humorukkal szórakoztatnak, így otthon sem fogod egyedül érezni magad.

Felejtsd el az “eddz keményen vagy menj haza” (go hard or go home) mentalitást! 

Hagyd el a mindent vagy semmit hozzáállást, és előzd meg a gyors kiégést azzal, hogy apró lépésekkel kezdesz. A testmozgásnak nem szükséges fájnia. Nem kell minden edzésen ájulásig hajtanod magad, vagy amíg minden egyes izmod teljesen merevvé válik. Állóképességet sétával, joggolással, úszásszal, vagy akár kertészkedéssel és takarítással is építhetsz!

Ne büntetésként gondolj a testmozgásra! 

A legtöbb ember úgy gondold az edzésre, mint a sok zabálásért járó büntetésre. Számukra így válik a testmozgás egyfajta szükséges rosszá, hisz az az önkritika ideje. Te is ilyen vagy? Akkor nem csoda, ha te sem vagy kitartó az edzésben. Kutatások igazolják, hogy minél kevésbé elégedett valaki a testével, annál valószínűbb, hogy elkerüli a testmozgást. Amikor beütemezed magadnak az edzést, úgy gondolj rá, mint én-időre, és engedd meg magadnak azt a luxust, hogy valami jót cselekedj önmagadért.

Adj neki legalább 8 hetet!

Habár a szakirodalom szerint 21 nap kell ahhoz, hogy valami szokássá alakuljon, ez csak abban az esetben igaz, ha abban a 21 napban nem ütközöl semmilyen váratlan eseménybe, és nem ér téged semmilyen stresszhatás. Na de az élet általában nem ilyen. A mindennapok tele vannak stresszel, meglepetésekkel, családi drámákkal. Mindezek késleltetik az életed új elemének – a testmozgásnak – a rutinná alakulását. Éppen ezért az edzői szakmai közösség tapasztalatai alapján legalább 8 hét próbaidőt érdemes adni magadnak.

Engedd el az összehasonlítgatást! 

Ha önmagad másokkal hasonlítgatod össze az edzőteremben – pontosabban azokkal, akik jobb kondiban vannak nálad -, holtbiztos, hogy legyőzöttnek fogod magad érezni mellettük, és abba akarod hagyni az egészet. Az, hogy valaki nálad jobban bírja az edzést, vagy nagyobb súlyokkal dolgozik, csak annyit jelent, hogy ő már régebb óta sportol – de ez nem jelenti azt, hogy te ne tudnál ugyanígy tenni! Emlékezz: minden szokás tanult viselkedés. Így hát ha valaki gyorsabb nálad, ne arra gondolj, hogy te sosem leszel ilyen gyors, hanem arra, hogy már alig várod, hogy te is olyan gyors legyél!

Tűzz ki elérhető célokat! 

Az eredmények helyett a teljesítményre koncentrálj. A legtöbb ember az edzéssel kapcsolatos érzelmeit az eredményeire alapozza. Ilyen az, amikor azt gondolod, hogy “nem fogytam egy dekát sem, szóval nem működik az edzés”. És piszok nehéz valamit úgy élvezni, hogy közben nem hiszünk benne, és bukásként gondolunk rá. Viszont ha az edzés azonnali eredményeire fókuszálsz, minden edzésről azt fogod gondolni, hogy megérte. 

Ünnepeld meg a kis győzelmeket is! 

Felismerni a fejlődést – és megengedni magadnak, hogy kiélvezd az érte járó dicsőséget – hosszú távon is motiválttá tehet a mozgásban. Ehhez a legjobb, ha folyamatosan kitűzöl magad elé rövid- és hosszú távú célokat is. Ha tényleg számszerűen szeretnéd látni a fejlődésed, vezess papíron vagy online edzésnaplót! Valahányszor egy kilóval nehezebb súllyal dolgozol, egy másodperccel jobb időt futsz ezren, vagy alacsonyabb pulzussal tudod végigcsinálni ugyanazt az órát, amitől legelőször még majd’ kiköpted a tüdőd, ünnepeld meg! Mosolyogj, és oszd meg másokkal is a sikered, vagy akár lepd meg magad egy új edzős nacival. Mindegy, hogy mit sportolsz, fel tudsz állítani magadnak célokat. Egy jógás vendégem egyik nap még azon bosszankodott, hogy lefelé néző kutyából még mindig nem tud belépni a két keze közé. Másnap rákoncentrált, és sikerült is neki! Az egész csoport vele együtt örült a sikerének.

A cikk első megjelenése: https://www.stylemagazin.hu/hir/10-tipp-hogyan-tedd-a-testmozgast-rutinna/24846/stylelife/egeszseges-elet/


Ha nem szeretnél lemaradni a következő cikkemről sem, görgess az oldal legaljára, és iratkozz fel a hírlevelemre! Ne aggódj, havonta csak 1-2 levelet fogsz kapni tőlem, amiben összegyűjtöm neked a legújabb videóim és cikkeim linkjét.

Csatlakoztál már a zárt Facebook csoportomhoz? Ha még nem, itt az ideje! 🤗 Én úgy tekintek erre a csoportba, mint egy interaktív magazinra, ahol mindenki szerkesztő! ➡️ CSATLAKOZOM!